Stellenbosch baby - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Malou Planteijdt - WaarBenJij.nu Stellenbosch baby - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Malou Planteijdt - WaarBenJij.nu

Stellenbosch baby

Blijf op de hoogte en volg Malou

20 Juli 2014 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Hoi iedereen,
Het leven hier in Stellenbosch gaat zo snel dat ik hier nu al ruim een week zit en nog steeds geen tijd heb gevonden om al mijn indrukken op te schrijven en met jullie te delen. Gelukkig heb ik daar deze zondagmiddag wel tijd voor gevonden. Toen ik op 10 juli vertrok van Schiphol verliep het gelukkig allemaal iets soepeler dan de vorige keer (ik mocht niet in het vliegtuig omdat ik geen visum had voor Nieuw-Zeeland en moest dus ter plekke een ticket kopen). Ditmaal wel iets meer tijd om afscheid te nemen, wat dan toch elke keer weer lastig is. Gelukkig zie ik mijn ouders alweer in september en Tom in november.
Beide vluchten zijn rustig en aangenaam verlopen. Turkish Airlines was een stuk luxer dan ik verwacht had en ik ben niks te kort gekomen. Op Istanbul moest ik 6 uur wachten, maar ook dit heb ik goed overleefd met behulp van een ‘medium’ bier (ik denk dat het bijna 1,5 liter was) en een paar afleveringen van een serie op mijn laptop.
Vrijdag 11 juli komen we om 13 uur aan op Cape Town airport. Omdat ik helemaal voorin het vliegtuig zat ben ik een van de eersten die het vliegtuig verlaat en vind warempel ook vrijwel gelijk mijn koffer (ook weer eens wat anders). Ik zoek de jongen met het bordje ‘Stellenbosch University’ en hij vertelt mij dat ik even kan gaan zitten, omdat er nog meer mensen komen. Met in totaal zes meiden worden we naar Stellenbosch gereden. Het is een kort ritje van ongeveer een half uur. Eigenlijk zien we alleen maar prachtige gebergtes en wijnvelden. De townships zijn ook in de buurt, maar die heb ik alleen nog vanuit het vliegtuig gezien. Wel erg indrukwekkend en ze doen me denken aan Kenia.
Iedereen is super aardig en alles is goed georganiseerd. Binnen een uur heb ik de code van mijn kamer. Ik slaap in het campusgebouw Concordia in kamer D120. Lekker op de begane grond met een mooi uitzicht op één van de prachtige bergen hier. Ik zit samen met een ander Nederlands meisje in een appartement.
Mijn kamer is klein, maar gelukkig kon ik het al snel gezellig maken door wat foto’s op te hangen en wat frutsels te kopen hier in de ‘mall’.
De campus is allemachtig groot en supermooi. Heel veel witte gebouwen die allemaal goed onderhouden zijn.
Voordat de introductieweek begint op 15 juli weten ik en de meiden uit het vliegtuig (dat zijn nu natuurlijk al mijn besties) al alle leuke barretjes. We hebben al allemaal een huurfiets (MatieFiets) gescoord, omdat het lopen toch wel een beetje ver is.
Het Afrikaans verstaan valt toch nog wel een beetje tegen, omdat woorden echt anders worden uitgesproken dan in het Nederlands. Maar het is wel grappig dat je alle borden en teksten gewoon kan lezen. Ik mag zelfs mijn verslagen inleveren in het Nederlands. Ghehehehe. Tijdens de introductieweek kwam wel even de shock dat we inderdaad ook nog iets moeten gaan doen hier en dat het niet allemaal voor de lol is. Vergeleken met de VU heb ik een super vol rooster hier. Elke dag les! Maar nu het belangrijkere werk: Woensdagavond is studentenavond en elke donderdag, vrijdag en zaterdag denk ik ook…
Vanochtend zijn we een prachtige berg opgeklommen. Heel ver uitzicht, zelfs tot aan Kaapstad. Dat was echt prachtig.
Qua veiligheid vind ik het nog meevallen, eigenlijk kan je vrijwel doen waar je zin in hebt, als je s avonds maar in groepen bent. Je mag niet alleen over straat, dat doen de Afrikanen zelf ook niet. Voor de rest zijn supermarkten hier tot 2 uur open op zondag en wordt er geen drank verkocht op zondagen.
Ik ben heel erg blij dat ik op de campus zit! Ik heb zoveel mensen om me heen en er gebeurt altijd wat. In de eerste week hebben we al twee ‘braais’ gehad, waar we steeds weer meer nieuwe mensen leren kennen. Er zijn veel verschillende nationaliteiten, maar ik denk dat 80% Duits is hahaha! Het is wel super super super koud ’s nachts!! Heb dus na twee dagen maar een heater gekocht, want anders moet je echt met jassen aanzitten binnen. Morgenochtend om 9 uur begint mijn eerste les, dus daar ben ik heel benieuwd naar. Sorry voor dit warrige verhaal, heb geprobeerd alle indrukken in het kort te vertellen. Op dit moment geniet ik van een mierenaanval in mijn kamer en probeerde ik net een was te draaien met mijn huisgenoot. Helaas ging dit niet helemaal volgens plan want toen we terugkomen zwom onze was in een wasmachine vol met water. We hebben het maar in een andere gegooid en zitten nu te wachten of het wel goed gaat! Ohjaaa en er is veeeeeeeeel wijn hier, nohhhh!!! 2 euro voor een fles is niet abnormaal. Dit is mijn manier om jullie toch nog een beetje jaloers te maken, terwijl het hier 20 graden kouder is. Hahah ik ga proberen snel weer wat te schrijven. XX Malou

  • 20 Juli 2014 - 17:46

    Saskia:

    Hee Malou, leuk om wat van je te horen!!! Succes en geniet verder dan geniet ik ook een beetje met je mee!! enne, je verhaal was niet warrig hoor haha ;-) doei

  • 20 Juli 2014 - 19:46

    Joost.kemper:

    Klinkt niet zo verwarrend hoor, ik geniet van je verslag, hoop dat je nog heel veel indrukken opdoe
    Daar, en misschien leer je de taal ook nog het woord braai ken je inmiddels en een heerlijk gerecht is bobotie. Veel plezier en tot hoorns. kus

  • 20 Juli 2014 - 21:23

    Hans Planteijdt:

    Mooi verhaal meisje,
    Die prijs voor een lekker flesje wijn halen we zelfs in Frankrijk niet!
    (maar we blijven het proberen, ha, ha) We blijven je volgen en ...Studeer ze!
    xxx

  • 20 Juli 2014 - 21:29

    Carla:

    Hoi Malou,
    Dat was 'n mooi reisverslag !! Ik ga je zeker ook zo volgen XXX

  • 21 Juli 2014 - 00:33

    Martien:

    Klinkt goed Planteijdt! :) fijn dat alles zo soepel is gegaan.. en het is inderdaad altijd ff tijd maken om te schrijven, maar wel doen hoor haha, ik wil meegenieten! Plezier maken! Xx

  • 21 Juli 2014 - 13:11

    Ilse Van Houten:

    Whahaha, Marlou, wat een geweldig verhaal! ik heb er beelden bij! Veel plezier en ben benieuwd hoe de colleges zijn! Blijf je volgen! x

  • 22 Juli 2014 - 21:34

    Kristel:

    He he eindelijk tijd om je mooie verhaal te lezen. Wat klinkt het allemaal waanzinnig mop! Fijn dat je een kachel hebt kunnen scoren ;) en blij dat je leuke mensen hebt ontmoet. We zijn druk bezig om Jagger je naam uit te laten spreken, al is dit een grote uitdaging ;) we zijn nu begonnen met Lou Lou ;) het is 1 keer gelukt, maar zodra hij het kan sturen we een filmpje haha. We missen je en kunnen niet wachten tot we je verdere verhalen kunnen lezen. Nou Lou Lou take care, and enjoy!! Xxxx van ons en een hele dikke kus van je kleine grote liefde uit alkmaar ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Malou

Malou's going down under!!

Actief sinds 29 Dec. 2011
Verslag gelezen: 324
Totaal aantal bezoekers 16724

Voorgaande reizen:

10 Juli 2014 - 18 December 2014

Stellenbosch adventure

12 Januari 2012 - 26 Juni 2012

Malou backpackin'

Landen bezocht: